

Kansen voor TomTom
TomTom, iedereen kent het Nederlandse beursgenoteerde bedrijf van de navigatiekastjes wel. De laatste jaren had TomTom het moeilijk op de beurs, aangezien navigatiesoftware nu standaard zit in auto’s. Door de komst van de zelfrijdende auto, een gigamarkt, krijgt het bedrijf weer kansen toegedicht.
Goud in handen
TomTom heeft een belangrijke sleutel in handen als het gaat om de markt voor zelfrijdende auto’s. Het bedrijf zit op goud: gedetailleerde kaarten van de wegen in de wereld. En dat is precies wat zelfrijdende auto’s nodig hebben, kaarten die tot op de centimeter nauwkeurig zijn. Dat krijgt TomTom voor elkaar. Het bedrijf maakt zelfs 3D-kaarten, een belangrijk onderdeel van het 'brein' van de zelfrijdende auto.
Geen science fiction meer
De zelfrijdende auto is bepaald geen sciencefiction meer. De ontwikkelingen gaan nu enorm snel. Bedrijven die hiermee bezig zijn, hebben al miljoenen testkilometers op de openbare weg achter de rug met zelfrijdende auto’s.
In Phoenix, Arizona in de Verenigde Staten rijdt daadwerkelijk een zelfrijdende taxi. Uber heeft voor miljarden dollars aan auto’s met zelfrijdende technologie bij Volvo besteld. Volvo heeft bij tests met zelfrijdende auto’s trouwens de digitale kaarten van TomTom gebruikt.
Voortdurend worden er nieuwe stappen gezet en nieuwe mijlpalen bereikt bij de ontwikkeling van de zelfrijdende auto.
Concurrentie van Here en Google
Samen met de van Nokia afgesplitste concurrent Here domineert TomTom de kaartensoftwaremarkt voor zelfrijdende auto’s. Here is sinds enkele jaren in handen van Daimler, BMW en Audi.
Die zullen dan denk ik niet snel de kaarten afnemen van TomTom voor hun zelfrijdende auto’s. Ook Google is een concurrent, want ook dat bedrijf brengt de wereld in kaart op gedetailleerde kaarten.
Enorme koek voor TomTom
Volgens mij blijft er genoeg van de koek over voor TomTom. De koek is enorm. Bijna alle grote autofabrikanten zetten nu in op de zelfrijdende auto. Ook bedrijven uit andere sectoren, zoals Google, werken hieraan.
In China zetten ze evenmin stil. Zo zet Baidu, de Chinese tegenhanger van Google, volop in op zelfrijdende auto’s. Aangezien TomTom de kaarten gaat leveren voor de zelfrijdende auto’s van Baidu, heeft het bedrijf in China ook al vaste grond onder de voeten.
Jaarlijkse groeicijfers tot 62%
Het gaat voor een ware aardverschuiving zorgen in de mobiliteit, met een gigantische groei, volgens gerenommeerde onderzoeksbureaus. Over de periode 2016 – 2024 noemt het Amerikaanse Variant Market Reseach noemt jaarlijkse groeicijfers van gemiddeld ruim 25%. Het Amerikaanse BusinessWire houdt het op gemiddeld 62% per jaar over de periode 2016 – 2030.
TomTom heeft zichzelf de afgelopen jaren helemaal gepositioneerd om echt mee te doen op deze gigamarkt. Alles wijst er daarom denk ik op dat je als belegger met TomTom een van de bedrijven te pakken hebt die flink garen zullen spinnen bij de verdere ontwikkeling van de zelfrijdende auto.(I)
En nogmaals, het gaat sneller dan eerst werd aangenomen. Veel sneller.
(I) Deze beleggingsaanbeveling is opgesteld door Robert Schuckink Kool, directeur bij Trend Invest. De heer Schuckink Kool heeft op het moment van publicatie geen eigen positie in het besproken fonds. Overige meldingen inzake de Wet Marktmisbruik kunt u hier vinden.