

Online gaming: een absolute groeimarkt
Online gaming groeit wereldwijd nog steeds heel hard. Afhankelijk van het segment – waaronder spelconsoles, spellen voor op de laptop of voor op smartphones - komen in online game onderzoek gespecialiseerde bureaus, zoals het Amsterdamse Newzoo en het Amerikaanse Digi-Capital, tot groeicijfers voor de komende jaren tussen de 8% en ruim 20%. De wereldwijde markt voor online gaming zal in 2018 een omvang hebben van circa $110 miljard. Om op die groei in te spelen, introduceert Trend Invest nu de Trend Online Gaming.
Vooral China groeit snel en zal in dit tempo snel de VS als grootste online markt passeren. De groei in China wordt sterk bevorderd door het intensievere gebruik van gamen op smartphones en tablets. Ten koste van games die met een console worden gespeeld. Volgens Newzoo groeit de mondiale markt voor mobiele games van $25 miljard vorig jaar naar dit jaar $30,3 miljard.
Verdienmodel game-industrie
Het verdienmodel in de game-industrie is wel aan het veranderen. Gamers vragen steeds meer om gratis games en willen pas betalen als ze al aan het spelen zijn. Game bedrijven moeten daarom proberen consumenten te verleiden tot het aanmaken van een account. Dat lukt ze steeds beter. De gamebedrijven worden ook steeds bedrevener spelers te verleiden hun game tegen betaling te upgraden. Een andere trend is dat de games steeds levensechter worden. Ook verschijnen er steeds meer chatfuncties in de games. Games zijn daarnaast ook erg interessant voor adverteerders, waardoor het verdienmodel voor de aanbieders van games nog aantrekkelijker wordt.
World of Warcraft(I)
Een bekend game aandeel is het Amerikaanse Activision Blizzard, dat onder meer het succesvolle World of Warcraft en Destiny uitbrengt. Een andere bekende aanbieder van online games is het Japanse Sega Sammy Holdings. Het Japanse Nintendo is dan meer een onderneming die ook in hardware, spelconsoles met bijbehorende software voor de spellen, actief is. Het Chinese NetEase concentreert zich vooral op games voor smartphones en tablets.
Year-to-date: 60%
In de Trend Online Gaming die Trendinvest heeft samengesteld, zijn 15 toonaangevende internationale aandelen opgenomen. Uit landen als Frankrijk, de VS, China, Zuid-Korea en Japan. Het rendement van deze aandelen (omgerekend naar euro’s) was de afgelopen 36 maanden ruim 335% en year-to-date 60%.* En gezien de verwachtingen voor de online game-industrie, waarbij vooral de mobiele games heel snel groeien, zou het best wel eens zo kunnen zijn dat er nog veel meer in het vat zit.
Rekening openen
Wilt u een rekening openen om in te spelen op deze snelgroeiende trend (minimuminvestering € 2.500,–), vraag dan hier uw eigen Trend Invest-rekening aan.
Alle informatie van Trend Invest over rendementen, kosten en risico’s vindt u op deze website. Trend Invest is als beleggingsonderneming geregistreerd bij de Autoriteit Financiële Markten in Amsterdam.
(I) Deze beleggingsaanbevelingen zijn opgesteld door Robert Schuckink Kool, directeur bij Trend Invest. De heer Schuckink Kool heeft op het moment van publicatie geen eigen positie in de besproken fondsen. Overige meldingen inzake de Wet Marktmisbruik kunt u hier vinden.
* Het rendement van 335% is berekend van 16 november 2012 tot en met 16 november 2015 en het rendement van 60% is berekend vanaf 1 januari 2015 tot en met 16 november 2015 op grond van een simulatie van de rendementsontwikkeling van de financiële instrumenten binnen de Trend. Het weergegeven rendement betreft een resultaat uit het verleden en vormt geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten. De waarde van uw belegging kan fluctueren. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Het weergegeven rendement betreft een bruto-resultaat. Het rendement is berekend exclusief de kosten voor aan- en verkopen variërend tussen de 0,45% en 0,9%, de kosten voor het ontvangen van beleggingsaanbevelingen (€ 7,50 per kwartaal) en, indien u daarvan gebruik wilt maken, de kosten van de Trend Update van 0,8% per jaar.